Geçtiğimiz hafta CBC’nin film eleştirmeni A.O. Scott’un Inside Llewyn Davis filmi için yazdığı kişisel tweet’ini alıp New York Times’da tam sayfa ilan vermesi tartışmaları da beraberinde getirdi. Bazıları bunun yeni bir reklam modeli olabileceğini savunurken bazıları da bu kullanımın Twitter‘ın kurallarına aykırı olduğunu söyleyerek etik bulmadığını dile getiriyor.
Önemli bir film eleştirmeni olarak kabul edilen A.O. Scott’un Inside Llewyn Davis filminin soundtrack’ini övdüğü tweet’ini bir reklam malzemesi olarak kullanan filmin yapım stüdyosu CBC, tweet’in görüntüsünü neredeyse birebir yazılı basına taşıdı. Scott, tweet’inde “Hepiniz Wolf of Wall St. ve Am Hustle hakkında tartışıyorsunuz. Ben Llewyn Davis albümünü tekrar dinleyeceğim. Hoşça kalın” olarak filme dolaylı bir olumlu eleştiride bulunurken bundan faydalanmak isteyen CBC’nin tweet’i doğrudan sosyal ağ üzerinde retweet etmek yerine yazılı basında ve New York Times gibi yüksek tirajlı bir gazetede 70 bin dolar karşılığında tam sayfa ilan vermesi de – üstelik Scott’un izni olmadan – büyük tartışmalara yol açtı.
You all keep fighting about Wolf of Wall St. and Am Hustle. I’m gonna listen to the Llewyn Davis album again. Fare thee well, my honeys.
— a. o. scott (@aoscott) December 31, 2013
Hem reklamverenler, hem Twitter’ın kendisi hem de Twitter kullanıcıları için çeşitli tartışmalı öğeyi barındıran reklamın bu kadar tepki çekmesinin altında yatan ilk neden Scott’un tweet’inin ondan izin alınmadan ticari amaçlarla bir reklam malzemesi olarak kullanılması. Bu da artık sosyal medya çağında hemen herkesin belki bir gün sizin de kişisel tweet’lerinizin bir reklamda yer alabileceği anlamına geliyor. Daha açıklayıcı olmak gerekirse bir sabah kalktığınızda gazeteleri karıştırırken birden karşınıza kendi tweet’iniz bir reklam içinde çıkabilir.
Diğer bir deyişle markalar sizin tweet’inizi reklamlarında kullanarak para kazanabilir. Üstelik bunu yaparken Scott örneğinde olduğu gibi tweet’inizi kırpabilir, belki de çarpıtabilir ve istediği yeri cımbızla çekerek kendi reklamını yapabilir.
Bu durum kafalarda soru işaretleri oluştursa da bir anlamda reklamcılık için de inovatif bir yöntem olarak öne çıkıyor. Pazarlama ve reklamcılık sektörü için sosyal mecralardaki paylaşımların yazılı basında reklam olarak kullanılması farklı bir cross-platform reklam modeli anlamına gelmesinin yanı sıra Scott da tweet’inin ondan izinsiz kullanılmasına rağmen olaya bu yönden ve daha ılımlı bir şekilde baktığı dikkat çekiyor. Zira reklamın New York Times’da yayınlanmasının ardından Scott, “Tweet’lerin tam sayfa basılı reklamlar haline dönüşmesiyle pazarlamada farklı ve yeni bir noktaya ulaşmış olduk” şeklinde yeni bir tweet yazarak şaşkınlığını takipçileriyle paylaşıyor.
we have reached a strange new place in marketing when tweets become full-page print ads.
— a. o. scott (@aoscott) January 4, 2014
Durum Twitter kullanıcıları ve reklamverenler için böyleyken Twitter kullanım şartları açısından da farklı bir anlam taşıyor. Zira Twitter’ın kurallarında şu ibare geçiyor: “Tweet’lerin içeriği orijinal içerik yaratıcısından özel izin alınmadan ticari amaçla kullanılamaz ve yeniden basılamaz.” Diğer bir deyişle CBC’nin yaptığı yasal değil ancak film şirketi Twitter’ın kurallarına ters düşmeyi göze alarak hem normalde bu kadar etki yaratmayacak bir reklama imza atmış oluyor hem de diğer reklamverenler için de kafa açıcı, izinden gidilesi bir reklam modelinin de örneğini oluşturmuş oluyor.
Yorumlar (0)